De ideale contentstrategie
Contentstrategie is tegenwoordig een hot item. Overal zie je websites en blogs ontstaan met mensen die vol enthousiasme over hun vakgebied vertellen. Waarom doen mensen dat? In dit artikel geef ik je uitleg wat contentstrategie is en hoe ook jij hier mee aan de slag kunt!
Wat is contentstrategie?
Een contentstrategie is dat jij als persoon waardevolle informatie deelt over jouw vakgebied. Dit kun je doen via een blog of via je social media profielen zoals Twitter, LinkedIn of Facebook.
Doordat je waardevolle content deelt zullen mensen sneller geneigd zijn om terug te keren op je website en zullen zoekmachines zien dat je actief bezig bent met je website. In combinatie met een strategische website en de call-to-actions op de juiste plaats kun je deze bezoekers veranderen in klanten.
Aan de slag met een contentstrategie
Als je net begint met ondernemen is het natuurlijk niet slim om volledig afhankelijk te zijn van het internet. Het kan namelijk wat tijd (en energie) kosten voordat je genoeg resultaat uit je website haalt en je er ook echt van kunt leven.
Natuurlijk zijn er op korte termijn veel mogelijkheden op internet zoals Adverteren in Google of Facebook advertenties maar om hier mee te beginnen heb je eerst voldoende budget nodig om te testen, testen en nog eens te testen.
Ons advies: Kijk eerst naar je eigen netwerk (vrienden, kenissen, LinkedIn connecties etc.) en werk in de tussentijd een goede contentstrategie uit. En last but not least: houd je er ook aan.
Een contentstrategie is niet iets wat je in een paar weekjes kunt uitvoeren. In het begin is het hard werken maar het resultaat op de lange termijn zal je ongetwijfeld vrolijk maken. Stel bijvoorbeeld als doel dat je 1 of 2 keer per week waardevolle artikelen publiceert op je blog.
Je begint met een contentstrategie omdat je een bepaald doel voor ogen hebt. Bijvoorbeeld; maandelijks 20 aanvragen voor een coachingstraject via je website waarvan minimaal 50% doorgaat.
Voordelen van een contentstrategie
Met een gedegen plan kun je een hoop voordeel halen uit je contentstrategie. Zo kun je bijvoorbeeld op een gegeven moment gezien worden als dé expert in jouw vakgebied en komen mensen sneller naar je toe om bijvoorbeeld een cursus, training of presentatie te geven over jouw product/dienst.
Zo ga je aan de slag..
Begin met uitzoeken waar mensen naar zoeken in jouw vakgebied. Stel je bent een hovenier. Dan heb je mensen die zoeken op o.a. de volgende zoektermen:
- hovenier
- hoveniersbedrijf
- hoveniersbedrijf [plaatsnaam]
- Tuinontwerp
- Tuinaanleg
- Bedrijfstuin
- Etc.
Mensen zoeken allemaal op bovenstaande als ze op zoek zijn naar een hovenier. Het zou een hoop nieuwe klanten kunnen opleveren als je het voor elkaar zou krijgen om in de zoekresultaten top 5 komen te staan. Dit kan het verschil maken tussen 5 en 50 aanvragen per maand.
Hoe je dergelijke zoekwoorden het beste kunt opzoeken lees je allemaal in het artikel van Joel over zoekwoorden onderzoek.
Op het moment dat je de juiste zoekwoorden hebt gevonden kun je daar artikelen over gaan schrijven en deze delen via verschillende social media kanalen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!