Wil je meer bezoekers op je website?
Zou je het interessant vinden om meer bezoekers op je website te krijgen? Er zijn vele verschillende manieren om extra bezoekers te krijgen. In dit artikel wil ik ingaan op welke mogelijkheden het internet biedt om nieuwe bezoekers aan te trekken.
Wist je dat uit een onderzoek van de Universiteit Twente naar voren is gekomen dat Nederland vooruitstrevend is als het gaat om internetgebruik. Meer dan 96% van de Nederlandse huishoudens is sinds 2012 aangesloten op het internet. Dat zijn omgerekend ruim 7,2 miljoen huishoudens. Al deze huishoudens zoeken op internet naar producten of diensten wat dus potentiële klanten kunnen zijn.
Reden genoeg om onderstaande handige tips te lezen.
Adverteren op Facebook en/of Google Adwords
Veel bedrijven hebben inmiddels door dat ze doelgericht kunnen adverteren en zo hun perfecte klant kunnen bereiken. Door een goede Facebook of Google Adwords campagne in te laten richten zorg je ervoor dat je direct potentiële klanten op je website krijgt.
Stel dat je in Amsterdam woont en je laat midden in de stad je smartphone vallen. Zonde… schermglas gebarsten. Wat nu? Je zoekt op je kapotte telefoon in google op “iPhone repareren”. Je ziet een advertentie van een van de reparatiezaken in Amsterdam en klikt erop.
Direct kom je op de pagina terecht waar je ziet hoeveel het kost. Je bent overtuigd en klikt op de afspraken maken knop en ziet toevallig dat er over een uurtje nog een gaatje vrij is.
Dit is een simpel voorbeeld van een van de mogelijkheden om te adverteren met Google Adwords.
Facebook advertenties werken net ietsje anders. Als je zelf actief bent op Facebook zie je waarschijnlijk zelf weleens rechts advertenties staan die je best wel aanspreken omdat je toevallig naar die product of dienst op zoek bent.
Stel dat je laatst hebt gekeken naar een Facebook bedrijven pagina van een andere energie leverancier omdat je benieuwd bent of het goedkoper kan. Toevallig zie je nadat je naar een andere energieleverancier hebt gezocht aan de rechterkant een advertentie staan over energie besparing en doen ze je een aanbieding die toch wel erg interessant is.
Als je je advertentie goed laat inrichten betaal je een klein bedrag ten opzichte van het resultaat dat je ermee weet te behalen.
Tip: Ga niet zelf aan de slag met het creëren van advertenties als je dit nog niet eerder gedaan hebt maar laat je goed adviseren door een bedrijf die hier aantoonbare ervaring mee heeft.
Content marketing
Content marketing is heel erg breed. Voordat je hiermee aan de slag gaat is het raadzaam om eerst te kijken waar jouw doelgroep zich bevindt en wat aansluit bij jouw eigen bedrijfsstrategie.
De meest makkelijke (en naar mijn idee ook de beste) manier om meer bezoekers op je website te krijgen is door een blog te beginnen. Plaats minimaal vier keer per maand een artikel op je website die je bezoekers ook interessant vinden om te lezen (en wellicht te delen via social media). Als je veel blogt zul je merken dat je ook steeds meer bezoekers naar je website zult trekken en die bezoekers je ook echt als een expert gaan zien in jouw vakgebied.
Een andere manier om extra aandacht te krijgen op internet en meer bezoekers op je website te krijgen is door artikelen te schrijven en die te plaatsen op externe blogs zoals Frankwatching.com of nujij.nl. Houdt er ook hier rekening mee dat je doelgroep wel zich op die blogs moeten bevinden
Wat in 2014 helemaal hot gaat worden zijn zogeheten vlogs (video blogs). Je typt niet meer zoveel van je af maar vertelt je boodschap in een video bericht. Dat bericht plaats je op bijvoorbeeld YouTube of Vimeo en post je op je blog. Is het niet veel relaxter om een video te bekijken dan een lang artikel te lezen? Het online voordeel is in elk geval dat het super zoekmachine vriendelijk is!
Focus op toegevoegde waarde
Waar je goed rekening mee moet houden bij het schrijven van een blog artikel of het opnemen van een video weblog is het leveren van échte toegevoegde waarde. Focus je op het leveren van inhoud die er echt toe doet en waard is om te verspreiden.
Social Media
Social media is hot! Tegenwoordig ontkom je er gewoon niet meer aan om mee te doen aan deze grote rage. Voordat je je begeeft op social media gebied is het verstandig om na te gaan waar jouw doelgroep zich bevind. Business to business is vooral op Linkedin en Twitter actief, de consumenten zijn vooral te vinden op Facebook.
Het is handig om overal waar jouw doelgroep zich bevindt je eigen bedrijfsnaam te claimen (YouTube, Pinterest, Twitter, Facebook etc.). Verwijs vanaf je social media profielen door naar je website.
Dat is direct een manier om meer bezoekers op je website te krijgen en omdat deze websites al een hoge waardering krijgen van Google ziet de zoekmachine gigant dit ook als een eerlijke link die naar je website verwijst.
Tip: Wil je niet dagelijks/wekelijks te veel tijd besteden aan je social media profielen? Automatiseer het dan.. Met bijvoorbeeld Hootsuite.com of Bufferapp.com kun je op voorhand instellen wanneer en welke berichten op je social media profielen geplaatst moeten worden.
Zoekmachine optimalisatie
Van zoekmachine optimalisatie zul je ongetwijfeld al een keer wat van gehoord hebben. Een website hebben is één maar deze moet natuurlijk wel zoekmachine vriendelijk zijn. Door je website aan de wensen en van Google te laten voldoen zul je betere posities behalen in de zoekmachines wat op de lange termijn voor veel meer bezoekers op je website zorgt.
De meeste ondernemers en bedrijven besteden weinig tot geen tijd aan zoekmachine optimalisatie terwijl het een belangrijk onderdeel binnen het bedrijf zou moeten zijn. Zonde want heel veel ondernemers laten hier kansen liggen. Het is het absoluut waard om een maandelijks budget beschikbaar te stellen en te besteden aan zoekmachine optimalisatie. Ook hier geldt dat je er beter een expert naar kunt laten kijken dan dat je zelf van alles gaat proberen wat wellicht juist een negatief effect kan hebben op je website posities.
Het grote voordeel van zoekmachine optimalisatie is dat als het eenmaal goed uitgewerkt is je elke maand weer genoeg bezoekers op je website krijgt die je kunt omtoveren tot klanten.
Begin een mailinglijst
Het opzetten van een nieuwsbrief mailinglijst is niet zozeer een manier om direct meer bezoekers op je website te krijgen maar meer om mensen die al eens op je website zijn geweest terug te laten keren. Je bouwt een band op met je terugkerende bezoekers wat op de lange termijn kan resulteren in meer verkopen van je producten en diensten.
Als je eenmaal een mailinglijst hebt opgezet moet je deze actief onderhouden. Laat regelmatig van je horen en geef waardevolle informatie (verwijs bijvoorbeeld naar een recent artikel op je blog).
Een manier om uit deze bezoekers geld te verdienen is door in je nieuwsbrief producten te verkopen of juist je nieuwsbrief abonnees te vragen jouw product te verkopen aan anderen. Hang daar een verdienmodel aan zodat het voor jou en je nieuwsbriefleden profijt heeft om jouw product te verkopen.
Wat zou nog meer mogelijk zijn?
In dit artikel heb ik je vijf manieren laten zien om meer bezoekers te krijgen op je website. Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden, welke manieren gebruik jij? Deel jouw ervaring met ons via een reactie op dit artikel.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!