Verhoog je Click Trough Rate voor beter resultaat
De Click Trough Rate is een belangrijk element als het gaat om het verbeteren van je website. Een tekst schrijven voor je website en er vanuit gaan dat het aansluit bij je bezoeker is tegenwoordig niet zo slim meer. In plaats daarvan kun je met de handige tools die er vandaag de dag zijn meten of die teksten die geschreven zijn nou wel zo goed aansluiten bij je bezoekers.
In dit artikel gaan we het hebben over de Click Trough Rate (CTR) ofwel het doorklik percentage. De Click Trough Rate wordt berekend bij verschillende onderdelen van een website. Als je adverteert op een website met een banner dan is de Click Trough Rate het aantal mensen dat op de banner klikt.
Voorbeeld: Voor het promoten van een coachingstraject heeft Karel Banner ruimte gekocht op de website Springest.nl. De banner die op de website staat wordt 1000 keer per dag getoond. Tijdens de eerste 1000 vertoningen wordt er maar liefst 150 keer op de banner geklikt. Met andere woorden een Click Trough Rate van 15%.
Hoe bereken je de Click Trough Rate?
Het aantal kliks (in het voorbeeld 150) delen door het aantal impressies (1000) keer 100.
(150/1000) * 100 = 15%
De Click Trough Rate percentage kun je niet enkel gebruiken voor het berekenen van je banner kliks maar ook het aantal mensen dat op bijvoorbeeld een button op je website klikt of het aantal mensen dat een product in hun winkelmandje leggen in je webwinkel.
Het belang van de Click Trough Rate
Goed, nu hebben we wel weer genoeg wiskunde gehad voor vandaag. Heel leuk en aardig zo’n berekening maar waarom is zo’n Click Trough Rate nu eigenlijk zo belangrijk vraag je jezelf wellicht af?
Een Click Trough Rate wordt gebruikt om te kijken hoe effectief een campagne nu daadwerkelijk is. Als je veel geld investeert in een banner campagne dan wil je er ook profijt van hebben en weten wat het je oplevert. Als het je immers meer geld kost dan dat het oplevert heb je er weinig aan.
Met deze gegevens kun je verschillende websites vergelijken. Als je op 3 verschillende websites test dan kun je precies zien welke website jou het meeste resultaat oplevert. Op die manier kun je er voor kiezen om de twee andere websites te laten vallen en je volledige budget te spenderen op de website met het hoogste rendement.
Wat is een goede Click Trough Rate percentage?
Dat verschilt heel erg per branche en op welke plek je adverteert. Elke website, banner positie en doelgroep is weer anders waardoor het niet mogelijk is een stempel hieraan te geven. Uiteindelijk kun je zelf de berekening maken welk Click Trough Rate percentage je minimaal moet behalen om quite te spelen qua kosten. Dit kan bij de een 5% zijn maar bij de ander is het alweer rendabel bij 0,05%.
Het mooiste is natuurlijk dat je dit continu blijft testen en je je CTR percentage maandelijks weet te verbeteren.
Probeer het eens uit! Zet een bepaald budget opzij om te gaan testen of jij met het adverteren op een website extra klanten kunt binnenhalen. Je zult je verbazen hoeveel je hier mee kunt verdienen op korte termijn. Zie het als adverteren in Google.
Succes!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!