Google de baas blijven in 2015
Een nieuw jaar betekent nieuwe kansen maar ook nieuwe speculaties. Wat gaat Google dit jaar belangrijk vinden? Er wordt veel over geschreven, er wordt veel over gesproken.
Maar wat wil Google dan zien?
Om die vraag te beantwoorden kun je het beste onderstaande vraag stellen: Wat wil jouw doelgroep? Nog concreter, wat wil jouw bezoeker op jouw website vinden? Dat is namelijk waar Google mee bezig is. Om de beste zoekmachine te blijven moeten zoekresultaten steeds betere antwoorden geven. En dat is wat Google als doel heeft. De beste zoekmachine zijn door de meest relevante antwoorden te geven op de zoekvraag.
En in SEO land blijven we maar druk met optimaliseren… Wat een ellende. Het schijnt dat we het steeds moeilijker gaan krijgen. Dit omdat de weegschaal meer en meer doorslaat naar het belangrijkste: Waarde toevoegen.
Content strategie is belangrijker dan ooit
We hameren er altijd op. En dankzij Google doen we dat dit jaar nog meer! Je moet echt aan de slag met WAARDEVOLLE content. Niet zomaar content. Nee, ga aan de slag met super-mega-gave content. Is dat overdreven? Nee. Ik overdrijf echt niet. Helaas…
We kunnen het ons niet veroorloven om niet de meest waardevolle content te leveren. Alle vragen die onze doelgroep heeft moeten we online beantwoorden.
Er vindt wederom een ontwikkeling plaats in de manier waarop je content gaat plaatsen. Google richt zich dus nog meer op waarde. Hierdoor wordt het nog belangrijker dat je bounce percentage laag is (dat betekent dat bezoekers dus lang op je website moeten rondstruinen en niet binnen een aantal seconden wegklikken). Dat is een behoorlijke uitdaging. We moeten onze bezoekers dus echt boeien. Daarvoor is een andere manier van content nodig. Artikelen, video’s en infographics die echt van waarde zijn gaan het absoluut winnen dit jaar.
Minder zoekwoorden, meer onderwerpen
Met de toename van o.a. Google ‘s intelligentie en voice search verandert het belang van zoekwoorden. Waarom? In onderstaande afbeelding zie je hoeveel voice search al gebruikt wordt. Dit gaat alleen maar toenemen.
Daarmee komt de verandering dat er niet gezocht wordt op losse zoektermen maar dat er meer volledige onderwerpen worden ingesproken. Hier kun je op inspelen door dus niet meer te schrijven gericht op zoektermen maar meer gericht op het onderwerp. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat wel kan waarderen. Zoektermen spam is namelijk te irritant en zorgt ervoor dat iedereen toch voor de zoekresultaten blijft schrijven i.p.v. werkelijk voor de doelgroep. Met de toename van Google ’s intelligentie en voice search word je verplicht om echt goede content te maken.
Vraag je dus af welke onderwerpen je doelgroep bezig houden en ga daarover schrijven o.i.d. Je zult zien dat het vruchten gaat afwerpen.
Waarde is belangrijk, gebruiksvriendelijkheid is waardevol
Waarde is waar het allemaal om draait. Naast de toename van voice search is ook het gebruik van mobiele apparaten toegenomen. Smartphones en tablets worden steeds meer gebruikt en daarom vindt Google het belanrijk dat je website responsive is. De kennis die je deelt moet zichtbaar zijn op alle apparaten.
Daarbij is wel direct een volgend discussiepunt naar voren gekomen. Moet je website responsive zijn of adaptive? Wat heeft de toekomst? Wij verwachten dat de adaptive websites de toekomst in de hand hebben. Het verschil tussen responsive en adaptive design? Responsive houdt in dat de website zich aanpast aan ieder apparaat. Adaptive doet dat ook alleen daarbij kun je ook de functionaliteit veranderen. Dus dat de mobiele versie een andere call-to-action krijgt dan de desktop versie (om het even simpel te houden). Een adaptive design werkt net wat beter. In de toekomst zullen we dat dus weer meer gaan zien.
Bezoekers tevreden? Google tevreden!
Om bovenstaande even samen te vatten. Google is tevreden op het moment dat jouw bezoekers tevreden zijn. Focus je dus echt op je bezoekers! Op die manier zal je steeds hoger in Google gaan scoren.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!