De kracht van online marketing

Online marketing is booming business. Niet alleen voor de vele internetbureau’s die Nederland telt maar ook voor de bedrijven die zich online profileren.

De laatste weken hoor je veel over de winkelketen V&D in het nieuws. V&D, voor velen bekend als Vroom & Dreesmann, is een van Nederlands oudste warenhuizen. V&D telt meer dan 10.000 medewerkers en heeft jaarlijks een gemiddelde omzet van 619 miljoen euro. V&D is een merk wat al jaren sterk is en veel naamsbekendheid heeft. Toch is het bedrijf noodlijdend. Hoe komt het dat zo’n bekend merk toch op het punt staat failliet te gaan?

De winkelstraten lopen steeds meer leeg en men koopt steeds vaker kleren, electronica en andere artikelen via het internet. We leven steeds meer in een digitaal tijdperk en ook de achterblijvers moeten er aan geloven. Je kan er haast niet meer aan ontkomen, zelfs de Belastingdienst gaat voortaan alles digitaal regelen.

In dit artikel wil ik jullie de kracht van online marketing laten zien en tips geven over hoe je zelf succesvol online marketing kan inzetten en toepassen voor jouw bedrijf.

De kracht van online marketing

Dat internet kansen biedt dat wisten we al. Startups worden in Amerika voor miljarden verkocht. Denk aan WhatsApp dat overgenomen is door Facebook voor 16 miljard dollar en iets dichter bij huis heeft UPC recent Ziggo overgenomen voor een nog onbekend bedrag.

Zullen winkels dan helemaal verdwijnen? Ik denk het niet. Wat je wel zult zien is dat de steeds groter wordende bedrijven zullen overblijven en de kleinere ondernemer zich al snel naar het internet verhuist indien het bedrijfsconcept het toelaat . De reden dat de grotere bedrijven blijven bestaan komt vaak doordat ze hun kosten laag houden door bijvoorbeeld veel en voordelig in te kopen. Franchise bedrijven zoals Jumbo, Action en Ikea zijn hier goede voorbeelden van.

De afbeelding hieronder laat zien wat de drie bekendste webwinkels van Nederland aan jaarlijks omzet draaien. Als je dan ziet dat een webwinkel met dezelfde omzet als V&D slechts 700 man personeel nodig heeft in plaats van 10.000 dan snap je al snel waarom internet zo booming business is.

webshop vergelijking

Webshops schieten als paddestoelen uit de grond. Niet zo gek ook want een webwinkel beginnen biedt vele voordelen. Niet alleen kun je zelf je eigen tijden indelen (eindelijk van die 9 tot 5 af!). Je hebt ook geen fysieke winkel nodig, hebt relatief lage overhead kosten en kunt opereren waar en wanneer je maar wilt

Je zou bij wijze van spreke met je laptop op het strand kunnen zitten. Het is maar een idee ☺

Hoe kan je online marketing succesvol inzetten?

Nu vraag je je wellicht af: hoe kan ik online marketing dan wel succesvol inzetten? Ik heb hieronder 10 handige tips geschreven die je online naamsbekendheid kunnen vergroten.

Creeër een buzz

buzzDaarmee bedoel ik natuurlijk niet de personage uit de film Toy Story. Een buzz houdt kort gezegd in dat je jouw product of dienst op zo’n unieke manier promoot dat men het wel moet delen. Een ander veelgebruikt woord dat ook wel genoemd wordt in de media is “viral” gaan.

Verhuurbedrijf Diks uit Amsterdam heeft heel goed nagedacht over het creeren van een buzz. Je mag zelf bepalen waarom..

Ik durf te wedden dat als jij de volgende keer een Diks auto ziet je direct aan dit filmpje moet denken! Wellicht dat je zelfs besluit een auto bij ze te huren naar aanleiding van dit filmpje.

Diks voor elkaar dus!

Zoek de pers op

De pers opzoeken klinkt eng maar is het totaal niet. Als jij zeker bent dat jouw product of dienst een toegevoegde waarde is voor jouw doelgroep dan zal de pers zeker geïnteresseerd zijn. Natuurlijk moet je het wel op een leuke manier vormgeven. Er zijn genoeg bakkers die brood bakken. Maar een restaurant waar in het weekend opera wordt gezongen maakt het al direct een stuk interessanter om de krant erbij te halen.

Kom met een idee dat in één oogopslag jouw product of dienst zo interessant maakt zodat de pers wel moet komen!

Je zal je nu wel afvragen.. wat heeft dit met online marketing te maken? Nou.. vaak hebben lokale kranten en tijdschriften ook een website. Jouw artikel wordt 9 van de 10 keer ook op die website geplaatst wat weer voor een mooi kwalitatief linkje zorgt. Win-win dus ☺

Social Media is where the magic happens

Op social media gebeurt het allemaal! Bekende sterren zijn niet meer veilig want één flater en ze staan binnen een tel op social media. Natuurlijk is social media niet alleen maar bedoelt voor de roddelkoningen en koninginnen onder ons maar ook om jouw product of dienst te promoten.

Wie Social Media op de juiste manier inzet kan voor enorm veel fans en volgers zorgen. Een ideale manier om je mond-tot-mond reclame wat soepeler te laten verlopen.

Uit onderzoek is gebleken dat een meerderheid van de social media gebruikers een bedrijf of persoon volgt als hij of zij interessante informatie deelt via het kanaal. Daarnaast zijn er natuurlijk nog een heleboel andere redenen. Hieronder heb ik een tabel geplaatst die ik vond in een artikel op Frankwatching.

Social media

Google Adwords

Google Adwords heeft zo zijn voor- en nadelen. Het voordeel van Google Adwords is dat je direct resultaat kunt boeken. Wat daar tegenover staat (voor sommige een nadeel) is dat je maandelijks een vast bedrag moet reserveren wat je kunt uitgeven aan advertenties.

Als je begint met Google Adwords dan is de kans groot dat je eerst je advertenties moet verbeteren. Je zult dus eerst testbudget nodig moeten hebben. Daarnaast kunnen bezoekers die jouw advertentie zien ook banner blindheid krijgen. Dat houdt kortgezegd in dat je advertentie niet meer aantrekkelijk genoeg is om op te klikken.

Adwords is een continu proces waar je eigenlijk wekelijks mee bezig moet zijn. Wij adviseren dan ook om dit door een erkend bedrijf uit te laten voeren als je zelf nog geen ervaring hebt met Google Adwords.

Natuurlijk kan je ook kiezen voor andere zoekmachines zoals Bing. Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer; betalen voor kliks naar je website.

Content Marketing

Op dit blog hebben we het al heel vaak gehad over bloggen. We doen het immers zelf ☺ Bloggen kan op de lange termijn voor een vast aantal bezoekers zorgen. Wat ons opvalt is dat we tot op heden circa 40 blog artikelen op de website hebben geplaatst en we nu al maandelijks meerdere aanvragen via de website krijgen. Ideaal want je kan het zien als gratis geld verdienen. Het enige wat je nodig hebt is een dosis inspiratie om leuke onderwerpen te bedenken en te schrijven, tijd en energie.

E-mail marketing

Al jaren werkt e-mailmarketing nauw samen met bloggen. Het is dé manier om bezoekers terug te laten keren naar je website of om regelmatig van je te laten horen.

Doordat je blog artikelen schrijft krijg je maandelijks bezoekers op je website. Als je artikelen interessant genoeg zijn willen mensen regelmatig op de hoogte gehouden worden. Als je dan de mogelijkheid biedt om je bezoekers zich in te laten schrijven voor een nieuwsbrief is de kans groot dat je op de lange termijn een relatie opbouwt met deze bezoekers.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je vecht tegen duizenden andere nieuwsbrieven. Je zult daarom ook echt waarde moeten toevoegen want anders schrijven abonnees zich ook weer net zo snel uit.

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, is een goede manier om op de lange termijn extra bezoekers op je website te krijgen. Met zoekmachine optimalisatie hou je je bezig op het verbeteren van je website. Hier is echter wel basiskennis programmeren voor nodig. Of je kunt het uitbesteden aan een externe partij die hier verstand van heeft.

Een onderdeel van zoekmachine optimalisatie is linkbuilding. Linkjes verzamelen naar je website is belangrijk, zo meet Google de belangrijkheid van je website. Maar let op: zorg er voor dat de linkjes van degelijke kwaliteit zijn en niet allemaal van startpagina’s vandaan komen. Dit kan je duur komen te staan.

Copywriting

Copywriting is een belangrijk onderdeel van je online marketing strategie. Spreekt de tekst op je website wel je doelgroep op de juiste manier aan? Wilt je doelgroep aangesproken worden met U of je? Wat voor taal gebruikt jouw doelgroep? Beschaafd of juist wat meer algemeen?

Je copywriting kan bepalen of je wel of niet succes behaalt via het internet. Laat je teksten door een professioneel tekstbureau schrijven of schrijf zelf je teksten en laat het redigeren. Deze kleine investering kan je een hoop opleveren.

Affiliate Marketing

Een term die nog niet veel gebruikt wordt in Nederland. Maar toch is het overal rondom ons te vinden.

Affiliate Marketing is het promoten van producten van andere bedrijven. Zodra zo’n product verkocht wordt krijg de verkoper een kleine vergoeding (commissie) van het totaalbedrag.

Als je de rollen omdraait zou je ook kunnen zeggen dat je anderen jouw product laat verkopen. Wees niet zelf de verkoper maar maak je product interessant genoeg om het te laten verkopen door anderen. Bepaalde bedrijven kunnen je hier goed bij helpen. Een van die bedrijven die ons in het begin heeft geholpen is Daisycon. Neem eens contact met ze op om te kijken of ze wat voor jou kunnen betekenen.

Conversie optimalisatie

Last but not least! Eigenlijk is dit vanaf dag 1 al belangrijk. Zorg ervoor dat je website converteert. Test test test. Laat niks aan het toeval over en doe al helemaal geen aannames.

Wellicht vind je het interessant om te lezen wat Websitehuren in dit geval voor je kan betekenen. We testen alle websites tot op het bot toe. Want we willen dat jij ongekende resultaten gaat bereiken met je website.

We willen je aanmoedigen om samen met ons de uitdaging aan te gaan en online marketing serieus aan te pakken. Ga net als vele andere klanten van ons meer resultaat bereiken via internet.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.