Online strategie
De ene ZZP’er is druk bezet, terwijl de ander thuis zit en zich druk maakt over waarom het zo rustig is. Verschil moet er zijn nietwaar?
Soms lijkt het oneerlijk, je werkt zoveel uren maar je bereikt niet wat je wenst. Waarom lukt het de een wel en de ander niet? Doe je iets verkeerd? Ligt het aan de markt of is je product of dienst niet exclusief genoeg. Voor je het weet ben je in gedachten verzonken…
Waar ligt het aan?
Waar ligt je focus?
Je kunt ervoor kiezen om het systeem, de markt, je product, dienst of je klant de schuld te geven. Je focust je dan op het probleem. Maar wat als je de focus verlegt richting mogelijke oplossingen? Wat doen succesvolle concurrenten van je?
Bedenk eens wie jouw meest succesvolle concurrent is.
Kijk eens naar wat hij of zij anders doet dan jij. Zou jij dit ook kunnen? Sterker nog, zou je dit beter kunnen?
Ga je vanaf vandaag focussen op oplossingen, mogelijkheden en verbeterpunten. Wat kun jij beter doen zodat je onderneming gaat opbloeien?
Keihard werken
Heb je een online strategie? Heb je überhaupt wel een strategie? Misschien heb je er nooit zo bij stil gestaan, je werkt keihard en bent altijd druk… Je bent echt niet de enige.
In dit artikel wil ik je graag motiveren om opnieuw naar je onderneming te kijken! Maar nu met andere ogen. We gaan vanuit een strategisch oogpunt naar de online mogelijkheden kijken en wellicht krijg je daardoor weer nieuwe hoop en energie om er volledig strategisch voor te gaan in de komende tijd.
Tijd voor een online strategie
Kies ervoor om een strategie te hanteren voor je online marketing. Een strategie waarmee je een continue stroom van bezoekers op je website krijgt. Dit in combinatie met een strategisch ingerichte website zorgt ervoor dat je wekelijks voldoende aanvragen kunt krijgen om op kwaliteit te focussen. Werken met klanten die jou waarderen om je specialisme. Dat zou geweldig zijn toch?
Op het internet is verschrikkelijk veel informatie te vinden. Iedereen weet je te vertellen wat je moet doen. Soms enorm frustrerend omdat jouw werkelijke behoefte ligt bij de “hoe”. Hoe moet je het doen? Hoe zet je een online strategie op die echt voor resultaat gaat zorgen?
Wat en hoe je het kan doen
Hieronder werk ik voor je uit wat je moet doen en hoe je dat moet doen. Ik ben niet subjectief. Dat is een keuze, wij bieden namelijk een oplossing voor het “hoe” gedeelte als het gaat om een strategische website. En met onze ervaring op gebied van online strategie kunnen we je uitleggen wat je moet doen en hoe je dat moet doen.
10 stappen: Online strategie – Wat?
- 1. Zorgt ervoor dat je een strategische en professionele website hebt
- 2. Stel een omzetdoel voor dit jaar en reken uit hoeveel klanten je nodig hebt
- 3. Bedenk een concreet marketingplan voor je omzetdoel
- 4. Ga aan de slag met contentmarketing en / of online advertenties
- 5. Ga je voor advertenties? Maak goede landingspagina’s.
- 6. Ga je voor contentmarketing? Zorg dat je een blogfunctie op je site hebt
- 7. Zorg ervoor dat je website voldoet aan de eisen van Google
- 8. Koppel een e-mailmarketing systeem aan je website
- 9. Richt een autoresponder in voor geautomatiseerde relatie
- 10. Blijf structureel doorgaan met deze strategie
10 stappen: Online strategie – Hoe?
Omdat de wat altijd voor vragen zorgt geef ik je hierbij inzicht in de hoe! Hoe moet je het doen? Zoals ik al schreef, ik ben subjectief. Ik vind dat jij als je onderstaande wilt realiseren klant van ons moet worden zodat je direct zonder technisch gezeur aan de slag kunt gaan met je online strategie. Waarom? Omdat ik geloof dat we je echt verder helpen voor een nette investering. Ik wil je helpen om je doelen te realiseren.
1. Zorgt ervoor dat je een strategische en professionele website hebt
Allereerst moet je een strategische en professionele website online hebben. Waarom? Omdat dit de basis is voor je online marketing. Het is vergelijkbaar met een vliegveld. Je kunt vliegtuigen in de lucht hebben, maar als deze niet op een goed vliegveld kunnen landen gaat het gruwelijk mis. Vliegtuigen moeten weten waar ze kunnen landen, de communicatie moet duidelijk zijn, de sturing moet duidelijk zijn, de juiste informatie moet verschaft worden. Zo is het ook in de relatie tussen jouw website en de bezoekers.
Een website moet vol strategie zitten om de bezoeker duidelijk te maken dat jij een geweldige oplossing hebt/bent voor het probleem.
Hoe moet je zo’n website realiseren? Wordt onze klant. Bekijk ons aanbod van Succes website in 1 dag eens en vraag jezelf af waarom je geen klant zou worden. We helpen je stap voor stap om perfect online te komen.
2. Stel een omzetdoel voor dit jaar en reken uit hoeveel klanten je nodig hebt
Je hebt je website. Tijd om concreet te bedenken hoeveel je volgend jaar gaat omzetten en hoeveel klanten je daarvoor nodig hebt.
Maak een salesfunnel. Begin onderaan met het aantal klanten dat je nodig hebt. Daarboven moet je inschatten hoeveel aanvragen je nodig hebt om zoveel klanten binnen te halen. Ga ervan uit dat ongeveer 0,05% van je bezoekers klant van je wordt. Bereken hoeven bezoekers je nodig hebt per maand om voldoende klanten binnen te halen.
3. Bedenk een concreet marketingplan voor je omzetdoel
Je weet nu hoeveel bezoekers je nodig hebt dit jaar en als je dat deelt door 12 weet je hoeveel je er maandelijks nodig hebt. Bedenk hoeveel bezoekers je via Google wilt bereiken, hoeveel via social media en hoeveel via betaalde advertenties. Die driepoot zorgt samen voor het totale bezoekersaantal.
4. Ga aan de slag met contentmarketing en / of online advertenties
Maak een keuze. Ga je structureel aan de slag met contentmarketing of kies je ervoor om te investeren in online advertenties. Focus je op 1 van de 2 en ga aan de slag via onderstaande uitleg.
5. Ga je voor advertenties? Maak goede landingspagina’s.
Als je kiest voor online advertenties moet je eerst een goede landingspagina op je website maken. Als je klant ben van Succeswebsites dan heb je standaard sjablonen om landingspagina’s te maken. Het spreekt voor zich. Een kind kan de was doen.
Maak vervolgens een keuze voor een advertentie kanaal en Google even hoe je op het desbetreffende kanaal een advertentie kunt plaatsen. Volg die stappenplannen en ga ermee aan de slag!
6. Ga je voor contentmarketing? Zorg dat je een blogfunctie op je site hebt
Contentmarketing gaat je meer tijd kosten maar levert een stabiele maandelijks terugkerende gebruikersstroom op.
Bedenk 15 oplossingen (via jouw dienst) voor 15 problemen / uitdagingen van je doelgroep. Bedenk of je video’s gaat opnemen of dat je gewoon gaat schrijven (schrijven is goedkoper, video’s hebben de toekomst).
Plan een aantal blokken in je agenda en ga de content creëren!
Als je een blog functie op je website hebt kun je heel eenvoudig je artikelen plaatsen. Zorg ervoor dat je website die functie heeft. Wederom, bij ons is dit standaard inbegrepen.
7. Zorg ervoor dat je website voldoet aan de eisen van Google
Een geoptimaliseerde website is onderdeel van je “vliegveld”. Alles moet kloppen. Hoe zorg je voor een goed geoptimaliseerde website? Ik hoef het denk ik niet meer te zeggen. We helpen je graag.
Google houdt met zoveel zaken rekening dat het vrijwel onmogelijk wordt om overal op de hoogte van te blijven terwijl je je onderneming ondertussen moet runnen. Laat dit spelletje over aan mensen die er continu mee bezig zijn.
8. Koppel een e-mailmarketing systeem aan je website
Als je met de tijd een stabiele bezoekersstroom krijgt is het leuk om daar resultaat uit te halen. Een slimme manier is e-mailmarketing. Koppel daarom een e-mailmarketing systeem aan je website zodat je bezoekers op een eenvoudige manier aan je kunt binden. Je kunt geautomatiseerd een relatie leggen. Dit is een technisch verhaal… Kan lastig zijn. Je voelt het al aankomen. In Succeswebsites is dit geïntegreerd en we installeren het voor je… Makkelijker kunnen we het niet maken.
9. Richt een autoresponder in voor geautomatiseerde relatie
Een autoresponder inrichten is de volgende stap om geautomatiseerd relaties te onderhouden. Super effectief en altijd persoonlijk. Gebruik een gratis systeem zoals Mailchimp als autoresponder en schrijf een “x” aantal e-mails die waarde toevoegen voor je doelgroep.
Klik hier voor een stap voor stap handleiding om te starten met Mailchimp.
10. Blijf structureel doorgaan met deze strategie
Doorzetten! Doe dit een jaar lang zodat je ziet wat de vruchten zijn.
Je begrijpt miscchien wel dat er veel bij komt kijken. Dat is de reden dat we Succeswebsites zijn begonnen. ZZP’ers ontzorgen van de techniek en ze helpen met de strategie. Als je klant wordt bij ons dan helpen we je om verder te komen. Je moet het zelf doen, maar voorgekauwd wordt het een stuk makkelijker!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!