Waar moet je SEO strategie aan voldoen?
Veel ZZP’ers die ik spreek hebben moeite om voldoende bezoekers op hun website te krijgen. Als ik ze dan vraag wat voor marketing technieken ze toepassen om genoeg bezoekers te krijgen zeggen ze vaak verbaasd; “Ik dacht dat een nieuwe website al voldoende zou zijn om meer bezoekers te krijgen en hoger in Google te komen”. Helaas! Het kost (meestal) wel wat meer moeite om bezoekers op je website te krijgen.
Is het voor jou ook een uitdaging om meer bezoekers te krijgen? Of weet je wel wat je moet doen alleen vind je het lastig om te beginnen?
In dit artikel wil ik jou als ZZP’er stap voor stap op weg helpen om je SEO strategie uit te denken. Elke branche is weer anders dus ik geloof niet in één oplossing. Echter zullen de tips en stappen die ik je in dit artikel uitleg zeker toepasbaar zijn voor jouw onderneming!
We gaan je helpen met:
- De basis van je website in te richten
- Hoe je een zoekwoorden onderzoek doet
- on-page SEO punten oppakken
Het fundament van je website
Voordat we aan de slag kunnen met je SEO strategie moet de basis ofwel je website kloppen. Zorg ervoor dat de navigatie structuur binnen je website er ongeveer als volgt uitziet.
- Home
- Over ons
- Diensten
- Referenties
- Blog
- Contact
Deze navigatiestructuur zal je zelf vast al vaker hebben gezien. Veel websites maken gebruik van deze structuur omdat het zo voor de hand liggend is. Mensen verwachten al bijna op reguliere websites dat de volgorde op deze manier is.
Daarnaast geeft het je website bezoeker alle nodige informatie die nodig is om te besluiten wel of niet zaken met je te doen. Zo kunnen ze persoonlijke informatie over jouw of het bedrijf vinden op de “over ons” pagina, lezen ze wat jij of jouw bedrijf te bieden heeft op de “diensten” pagina, vermeld je referenties van eerdere opdrachtgevers om de vertrouwen te winnen en heb je een “blog” waar je geheel vrijblijvend waardevolle informatie deelt met jouw website bezoeker. Ten slotte heb je een contact pagina waar men alle contact gegevens kan vinden.
De pagina’s Home, Over ons, Diensten, Referenties en Contact zullen nagenoeg niet wijzigen. Een enkele keer kan je nieuwe referenties toevoegen of de tekst op je diensten pagina’s verbeteren. Waar het op jouw website vooral om draait is de blog pagina. Deze pagina zorgt namelijk voor nieuwe unieke bezoekers. En bezoekers die de info die je deelt op je blog waardevol vinden zullen terug komen of zich inschrijven voor de nieuwsbrief.
Oké, nu de basis van je website op orde is kunnen we aan de slag met de volgende stap.
Een zoekwoorden onderzoek is de basis voor juiste website bezoeker
Een zoekwoorden onderzoek zou voor elke website eigenaar de basis moeten zijn om verder op voort te borduren. Doordat je onderzoekt op welke “zoektermen” jouw doelgroep zoekt kun je heel gericht teksten gaan schrijven voor jouw doelgroep.
Wat we bij veel ZZP’ers zien is dat ze over willekeurige onderwerpen gaan bloggen in de hoop daar de juiste bezoekers door te krijgen. Dat is niet verstandig. Het kost een hoop tijd en levert in verhouding niet het gewenste aantal bezoekers op.
We gaan gedurende dit artikel gebruik maken van een fictief personage die van A tot Z zijn SEO strategie gaat opzetten zodat je wellicht een beeld krijgt hoe jij dit succesvol kan inzetten voor jouw bedrijf.
Ontmoet Pim! Pim is 33 jaar en heeft sinds 2 jaar zijn eigen hoveniersbedrijf. Pim legt de mooiste tuinen aan in de regio en daarbuiten. Pim heeft de laatste jaren vooral zijn klanten via mond-tot-mond reclame en zijn netwerk verkregen maar vindt het nu weleens tijd worden om te groeien. Hij heeft grote plannen en wil het liefst een groter bedrijf worden en personeel aannemen. Maar om daar te komen moet hij eerst voor meer klanten zorgen.
Pim heeft daarom besloten een website te laten ontwikkelen. Hij heeft zich verdiept in zowel een maatwerk website (die hem al snel €3000 kost) of een website bij Succeswebsites. Al snel viel de keus op Succeswebsites vanwege de lage instapkosten en de stap voor stap uitleg die hij krijgt via videotrainingen en handleidingen. Zo kan hij zelf optimaal aan zijn online aanwezigheid werken.
Pim biedt een aantal diensten aan, waaronder;
- Tuinontwerp
- Tuinaanleg
- Onderhoud
- Boomverzorging
Pim gaat aan de hand van de Google Keyword Planner een zoekwoorden onderzoek doen. Hij vult zijn diensten in en krijgt het volgende resultaat te zien.
Pim komt er al snel achter dat het woord “onderhoud” niet echt nauwkeurig is. Iemand die zoekt op “onderhoud” kan natuurlijk ook refereren naar het onderhoud van zijn of haar auto of grasmaaier.
Hij besluit daarom het woord onderhoud te wijzigen in “Tuinonderhoud”.
Tuinonderhoud is direct een stuk nauwkeuriger en d’r zijn ook nog eens 1000 mensen die maandelijks op zoek zijn naar iemand die de tuinonderhoud kan verzorgen.
Alles bij elkaar opgeteld zouden er voor Pim maandelijks in Nederland 10.620 potentiële klanten zijn.
Nu is Pim zijn bedrijf gelokaliseerd in Putten en wilt hij ideaal gezien werken in een radius van 60 kilometer om zijn vestigingsplaats heen. Daarom selecteert hij enkel Gelderland om te zien hoeveel maandelijkse potentiële klanten er in de buurt zitten.
Dit levert de volgende resultaten op:
Zoals je ziet zijn er in Gelderland nog maandelijks 1240 potentiële klanten die op zoek zijn naar zijn dienstverlening.
Pim heeft nu een mooie basis om mee aan de slag te gaan. Hij weet dat er voldoende wordt gezocht op zijn diensten en de kans groot is dat hij via zijn website nieuwe bezoekers weet te krijgen.
Naast de diensten wilt Pim ook gaan bloggen om zo nog meer extra bezoekers op zijn website te krijgen. Omdat je niet regionaal kan bloggen (je blog resultaten worden in heel Nederland in de zoekresultaten getoond) zoekt hij daarom landelijk.
Pim gaat weer naar de Google Keyword Planner toe en vult dit keer alle vier de hoofd zoektermen in.
Zodra hij de vier zoektermen intikt krijgt hij als resultaat te zien dat er gemiddeld 100.000 aanverwante zoekopdrachten zijn. Meer dan genoeg om over te bloggen.
Als je eenmaal ontdekt hebt op welke zoektermen veel volume zit kun je aan de slag met bloggen. In een volgend artikel ga ik je uitleggen hoe je het perfecte blog artikel kunt maken.
De vervolgstappen na het zoekwoorden onderzoek
Pim is inmiddels enkele weken druk bezig geweest met het schrijven van artikelen. Zijn website begint langzaamaan meer website bezoekers te krijgen en de aanvragen via zijn website druppelen mondjesmaat binnen.
Nu is Pim toe aan de volgende stap en wilt hij weten hoe de posities in de zoekresultaten verbeterd kunnen worden voor een aantal van zijn diensten en blog artikelen. Hij besluit zich te verdiepen in on-page en off-page SEO technieken. Eerst gaat hij aan de slag met de on-page SEO technieken omdat de meeste zelf opgepakt kunnen worden.
Pim pakt de volgende on-page SEO technieken op:
- Hij plaats op alle pagina’s goede pagina titels en pagina omschrijven. Hij zorgt ervoor dat de zoekterm zoveel mogelijk vooraan de titel staat. Dit doet hij met de SEO plug-in van Yoast. Standaard is deze plug-in al geïnstalleerd bij Succeswebsites en dankzij de handige video tutorials en handleidingen weet hij direct hoe hij dit goed kan instellen.
- Pim zorgt ervoor dat de pagina URL’s duidelijk laten zien waar de pagina over gaat. Zo ziet zijn tuinontwerp pagina er als volgt uit: http://www.bedrijfsnaam.nl/dienst/tuinontwerp/.
- Hij plaatst op alle pagina’s een afbeelding met dezelfde naam als de focus zoekterm. Zo staat op zijn tuinontwerp een afbeelding van een tuinontwerp. De afbeelding heeft als naam tuinontwerp.jpg. Daarnaast plaatst hij waar mogelijk ook referenties van klanten, video’s over de dienst die hij levert en PDF bestanden met verdere informatie over zijn dienstverlening.
- Pim zorgt er voor dat op zowel de diensten pagina als op de blog artikel pagina’s een interne lintstructuur aanwezig is. Hij verwijst binnen zijn artikelen door naar andere pagina’s binnen zijn website. Ook wel een interne web structuur genoemd.
- De pagina’s bevatten minimaal 400 woorden en waar mogelijk zijn ze langer (tot wel 1300 woorden per pagina. Op die manier weet hij dat Google meer waarde hecht aan de inhoud van de pagina.
- Titels op zijn pagina hebben netjes een titeltag. Zo ziet Google duidelijk wat de titels op de pagina’s zijn en waar de pagina over gaat.
Eenmaal bovenstaande punten opgepakt laat Pim het even voor wat het is en focust zich een aantal weken weer op het schrijven van nieuwe content. In de tussentijd hebben zijn artikelen en diensten pagina’s tijd om betere zoekposities in te nemen. Hij weet dat het belangrijk is niet te “over optimaliseren”. Je moet niet alles in één week willen doen maar regelmatig tijd vrij maken om aan de zoekmachine marketing van je website te werken.
Nu ben jij aan de beurt!
Je weet inmiddels wat je moet doen om aan de slag te gaan om jouw SEO strategie toe te passen. Plan d’r wekelijks een moment in voor in je agenda, zodat je d’r ook echt daadwerkelijk mee aan de slag gaat.
In mijn volgende artikel gaan we dieper in op SEO technieken om je website beter te laten scoren die buiten je eigen bereik vallen. Ook wel off-page SEO genoemd.
Veel succes voor nu en als je vragen hebt kun je die altijd stellen door een reactie hieronder achter te laten.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!