Website moet RESPONSIVE zijn van Google
Responsive betekent dat je website zich automatisch aanpast aan ieder apparaat. Hierdoor blijft een website optimaal bruikbaar en leesbaar op ieder formaat (telefoon, tablet, pc).
Loop geen bezoekers mis
Op 21 april update Google het Algoritme. Met deze update zullen websites die niet responsive zijn dus dalen in de Google zoekresultaten op telefoons en tablets. Je begrijpt dat dit enorme impact kan hebben aangezien gemiddeld 50% van het zoekverkeer komt via telefoons en tablets. Het is toch zonde om de helft van je bezoekers kwijt te raken? Stel dat je nu in de top 10 in Google staat op bepaalde termen dan kan dat straks dus flink veranderen.
Ook nu oefent Google al invloed uit
Wellicht heb je het de laatste tijd al gezien. Als je op Google ergens naar zoekt dan staat er tegenwoordig standaard bij (als je via je telefoon zoekt) of het zoekresultaat wel of niet geschikt is voor mobiel. Bezoekers worden nu al beïnvloed (zelf klik al niet meer op zoekresultaten die niet voor mobiel zijn).
Waarom deze updates?
Veel ondernemers vragen zich af waarom Google met deze updates komt. Het antwoord is wat ons betreft niet meer dan logisch. Google wil namelijk de beste zoekmachine resultaten geven. Daarvoor moeten ze hun zoekers dus zo goed en gebruiksvriendelijke mogelijk helpen… Als een website niet gebruiksvriendelijk is voor een mobiel of tablet dan is het wat ons betreft logisch dat Google daar wat aan doet. Je wil zelf toch ook zo gemakkelijk mogelijk antwoord krijgen op de vragen die je hebt?
M’n website is prima zichtbaar toch?
Sommige website lijken in eerste instantie nog niet zo slecht. Dit vinden website eigenaren vooral van hun eigen website… Ja, sommige overzichtelijke websites lijken prima zonder dat ze zich aanpassen aan bruikbaar formaat. Maar, als je moet inzoomen om bij de gewenste info te komen dan is dat gewoon niet gebruiksvriendelijk. Daarbij komt dat je ook minder invloed kunt uitoefenen op koopgedrag als je de bezoeker niet stap voor stap door je website pagina’s stuurt. TIP: Laat je website gewoon responsive maken door je webbouwer.
”Een bestaande website responsive maken kost al snel tussen de €500,- en €1000,- Dat is best veel geld. Wellicht is het tijd voor iets nieuws!”
Zoekresultaten meten…
We begrijpen dat je niet zit te wachten op dit soort verplichtingen vanuit Google. En zeker niet als het om een investering vraagt. Daarom adviseren we je om de komende maanden je zoekresultaten te meten. Je kan via Google Analytics en Google Webmaster Tools inzicht krijgen in al het verkeer en via welke weg ze binnenkomen. Maak dat inzichtelijk en beslis dan zelf of het belangrijk is om een responsive website te regelen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!